Jak produkowana jest folia pęcherzykowa i pianka polietylenowa PE?
Mac-Graf jest producentem folii od 19 lat, a pianki PE od 11. O tym, że zajmujemy się produkcją wiadomo od pierwszego kontaktu z firmą. Jednak o tym w jaki sposób ten proces przebiega, jak produkcja wygląda od kuchni, wiedzą nieliczni. Dlatego postanowiliśmy porozmawiać z Robertem Sadowskim – kierownikiem produkcji w Mac-Graf, by opowiedział nam o tym, jak wyglądają poszczególne etapy produkcji oraz zdradził, jak w praktyce dbamy o jakość i bezpieczeństwo naszych produktów.
Co stoi za naszymi produktami, jakie wyzwania towarzyszą codziennej pracy zespołu na hali produkcyjnej?
Zapraszamy za kulisy produkcji!
Rozmowę z Kierownikiem produkcji firmy Mac Graf przeprowadziła Sandra Jarnot – Marketing & brand manager tejże.

Sandra Jarnot
Marketing managerka z ośmioma rękami – swoją pracą udowadnia, że da się prowadzić skuteczny marketing w każdej branży. Jej super mocą jest pozytywne nastawienie i zarażający optymizm.
"Robert, jakie są kluczowe etapy produkcji pianki PE i folii bąbelkowej?"
To dwie osobne linie produkcyjne. Wspólne dla nich jest tworzywo oraz papierowe gilzy, na które nawijany jest materiał.
Na samym początku trzeba upewnić się, że maszyny są gotowe do pracy – sprawdzamy ich stan techniczny zgodnie z protokołem.
Produkcja odbywa się w trybie ciągłym. Technologia wymusza zatrzymanie produkcji na zmiany szerokości głowicy, nazywane przezbrojeniem, które uzależnione są od rodzaju zamawianych produktów. Przed każdym uruchomieniem linii, dokładnie sprawdzamy stan techniczny maszyn oraz poprawność wielu systemów, które gwarantują bezpieczną produkcję.

Robert Sadowski
Od pracownika produkcyjno-magazynowego, przez brygadzistę i planistę, aż do kierownika produkcji – Robert na każdym stanowisko uczył nas jak można wykonywać obowiązki jeszcze lepiej!

Marketing & Brand Manager
"Czy przezbrojenie jest potrzebne, żeby wyprodukować np. inny wymiar produktu?"
Standardowe szerokości to 1.25 m, 1.55 m i 2.0 m. Przezbrojenia wykonujemy, aby dostosować produkcję do tych wymiarów. Gdy klient zamawia niestandardową szerokość, pianka jest docinana na specjalnych maszynach.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"A gdy pianka jest docinana, to co robicie z odpadami produkcyjnymi?"

Staramy się maksymalnie wykorzystać odpady w procesie produkcji. Jest to dla nas ważne z punktu widzenia ekonomii oraz ochrony środowiska. Zawracamy cały materiał odpadowy w procesie recyklingu lub bezpośrednio w liniach produkcyjnych.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Jakie są najważniejsze kroki przed rozpoczęciem produkcji? "
Oprócz sprawdzenia stanu technicznego maszyn, bardzo ważne jest przygotowanie pracowników – muszą być odpowiednio ubrani i przeszkoleni.
Przy produkcji pianki używamy specjalnej maszynki do sprawdzania poziomu ładunków elektrostatycznych, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Absolutnie każdy pracownik musi przejść ten test, zanim wejdzie na halę produkcyjną. Gdy nie przejdzie testu, jest wycofywany. Pracownik musi być statyczny – jeśli wyjdzie poza budynek, na zewnątrz i zabrudzi sobie buty, to już nie będzie odpowiedniej przewodności.
Dlatego kupiliśmy… maszynę do czyszczenia butów.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"A jak zatem produkowana jest folia bąbelkowa?"
Folia bąbelkowa powstaje poprzez wylewanie rozgrzanego tworzywa na cylindry z odpowiednimi zagłębieniami. Wałki te zasysają tworzywo, tworząc bąble. Możemy produkować dwa rozmiary bąbli, w zależności od potrzeb klientów.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"A jak tworzycie perforacje?"
Folię bąbelkową można perforować dzięki dodatkowej maszynie, która nacina materiał w odpowiednich miejscach. Można to robić w ciągu linii produkcyjnej lub w przypadku pianki na urządzeniu peryferyjnym.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Jak dbacie o jakość produktów?"
Każdy produkt przechodzi wielokrotną kontrolę jakości zaczynając od operatora, przez brygadzistę i kończąc na dziale kontroli jakości. Zanim rozpocznie się ostateczna produkcja, pierwsze rolki są testowe, aby upewnić się, że parametry takie jak grubość, szerokość i gramatura są zgodne z wymaganiami. Jeśli zauważymy jakiekolwiek odchylenia, weryfikujemy proces i dokonujemy korekt.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Jakie są najbardziej wymagające zamówienia od klientów?"
Czasami trafiają się bardzo specyficzne zamówienia, np. cięcie pianki pod kątem lub użycie nietypowych kolorów, albo… arkusze pianki przewiązane sznurkiem jak prezent. Często klienci z branż wymagających szczególnej precyzji, np. przy ochronie delikatnych produktów, proszą o idealnie gładką piankę – cieszą nas wygórowane wymagania według klientów, które u nas są standardem.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Wysyłamy wtedy próbki?"
Tak.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"I jesteśmy w stanie wyprodukować nasze produkty w każdym kolorze?"
Tak. Wprowadzamy barwniki do mieszanki. Kwestia dozowania powoduje nasycenie materiału. Nawet jedna granulka jest w stanie zabarwić transparentne tworzywo.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Czy to oznacza, że gdy rozpoczyna się produkcja jakiegoś koloru, to trzeba od nowa czyścić i ustawiać maszynę?"

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Co jeszcze wpływa na produkcję? Jakie czynniki?"
W grę wchodzi również wilgotność, temperatura powietrza, odpowiedni dobór mieszanki tworzyw i dodatków. Ważnym aspektem dobrej produkcji jest przede wszystkim doświadczony operator, który poradzi sobie z powyższymi zmiennymi i przeprowadzi stabilny proces produkcji.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Łatwiej produkuje się latem czy zimą?"
W związku z tym, że pianka po wyprodukowaniu jest sezonowana, czyli musi mieć zapewnione optymalne warunki przez określony czas (temperatura i wilgotność powietrza) w miesiącach ciepłych produkuje się ją bardziej ekonomicznie. Złożoność procesu zostaje niezmienna.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Czyli codziennie trzeba robić korekty na maszynie, bo jest inna pogoda?"

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Jak radzicie sobie z planowaniem produkcji?"

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"A jak wygląda kwestia oznakowania produktów, drukujecie piktogramy?"
Tak, np. informacje o recyklingu, z jakiego tworzywa wykonany jest produkt, np. LDPE, oraz ostrzeżenia dotyczące bezpiecznego i odpowiedzialnego używania np. woreczków foliowych.

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Klienci zgłaszają swoje wymagania co do odległości między piktogramami?"

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"A co z logo klienta? Czy jesteście w stanie je nadrukować?"

Kierownik produkcji

Marketing & Brand Manager
"Dziękuję Robert, za podzielenie się Twoją wiedzą! "

Kierownik produkcji
Zamów folię pęcherzykową i piankę PE od polskiego producenta!
Zostaw kontakt do siebie, a nasz doradca zadzwoni do Ciebie i omówi Twoje potrzeby oraz możliwości współpracy.
Umów się znaszym doradcą
"Zamówienie jakichkolwiek produktów do pakowania nie jest wyzwaniem, ale już dopasowanie ich do procesu pakowania, typu produktów oraz warunków magazynowania wymaga analizy. Tym zajmujemy się na etapie rozmowy o ofercie, jeśli tylko wyrazisz taką chęć."
Wojciech Szafranek - Przedstawiciel handlowy Mac Graf
