Gdy e-commerce apetycznie rośnie, jak na drożdżach...
Branża e-commerce nieustannie rośnie, a wraz z nią pojawiają się nowe wyzwania związane z pakowaniem i wysyłką produktów do klientów.
W 2023 roku globalny rynek e-commerce osiągnął wartość 5,5 miliardów USD, a prognozy mówią, że wzrośnie on do 6656,29 mld USD w 2028 r. przy średniorocznej stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 12,0% (“E-Commerce Global Market Report 2024”, Research and Markets).
Wraz z dynamicznym rozwojem tego obszaru pojawiają się nowe problemy logistyczne i operacyjne, z których jednym z kluczowych aspektów jest efektywne pakowanie produktów do wysyłki. Przemyślany proces pakowania nie tylko wpływa na jego czas i koszty, ale również na zadowolenie klienta docelowego.
Poniżej opisujemy główne wyzwania w pakowaniu produktów do wysyłki w e-commerce, które zauważamy wśród naszych klientów, wraz z propozycją przykładowych rozwiązań.

Wyzwanie #1 – Rosnące koszty procesu pakowania
Koszty pracy i materiałów opakowaniowych rosną globalnie o około 5-10% rocznie. Firmy e-commerce muszą dostosować się do tych zmian i szukać rozwiązań minimalizujących te koszty.
Rozwiązanie:
Aby skutecznie zmniejszyć koszt pakowania warto wykonać kilka kroków:
- Zmniejszaj liczbę warstw opakowań:
Testuj na wybranej partii produktów, czy usunięcie jednego z materiałów spowoduje spadek jakości zabezpieczenia przesyłki. Może okazać się bowiem, że ryzyko uszkodzenia towaru nie jest dużo większe, ale koszty pakowania zauważalnie spadną.
- Szukaj zamienników dla obecnych materiałów
Być może jeden droży materiał możesz wymienić na dwa tańsze?
Przykładem może być branża zoologiczna i wysyłka ciężkich żwirków dla kotów czy wielopaków karmy – możesz kupować grube, wytrzymałe kartony, ale i tak istnieje spore ryzyko, że z uwagi na ciężar produktów, rozerwie się on w transporcie. Wówczas dobrym rozwiązaniem jest spakowanie produktów do klasycznego kartonu i spięcie go taśmą spinającą, która wyraźnie wzmocni opakowanie
- Standaryzuj i kontroluj ilość pobieranego przez pracowników materiału
Bardzo często brak standaryzacji prowadzi do pobierania przez pracownika magazynu tyle materiału, ile mu się to wydaje odpowiednie. Może to prowadzić do nadmiarowego pakowania, generującego dodatkowe koszty. Standaryzacja jest prostsza, gdy wdrożysz w organizacji odpowiednie procedury i skorzystasz z materiałów opakowaniowych zamawianych na wymiar.
- Pakuj w wyściełane koperty
Drobne, lekkie i odporne na wstrząsy produkty np. długopisy, skarpetki etc. pakuj w wyściełane koperty (dostępne także w wersji ekologicznej) lub foliopaki.
- Zmniejsz szerokość taśm pakowych
- Kupuj materiały o takich wymiarach, jakie faktycznie są Ci potrzebne
Jeśli na co dzień potrzebujesz folii pęcherzykowej czy pianki PE o szerokości 110 cm, a zamawiasz standardową rolkę o szerokości 120 cm, to tracisz 10 cm z każdej rolki, a dodatkowo generujesz odpady. W Mac-Graf możesz zamówić piankę PE oraz folię bąbelkową o takiej szerokości i nawoju, jakiej potrzebujesz, z uwagi na to, że jesteśmy producentem tych materiałów. Co więcej nie doliczamy za docinanie materiału pod wymiar dodatkowej opłaty, jest to po prostu w cenie zamówienia.
- Zamawiaj hurtowo
Im większe ilości zamawiasz, tym cena będzie atrakcyjniejsza. Warto także zamawiać w miarę możliwości od jednego dostawcy – nasi klienci mogą liczyć na preferencyjne ceny z uwagi na nasze wieloletnie relacje z dostawcami materiałów opakowaniowych, których sami nie wytwarzamy, co daje możliwość kompleksowego zaopatrzenia.
WYZWANIE #2 – Coraz większe oczekiwania konsumentów wobec firm względem ekologii w pakowaniu
Raport GfK „Green Consumer Europe 2020” wskazuje, że 40% osób w krajach UE10 uważa, iż producenci mogą w największym stopniu przyczynić się do kontrolowania i ograniczania szkód, jakie ludzie wyrządzają środowisku. Oczekiwania dotyczące zrównoważonego rozwoju zmuszają firmy e-commerce do wprowadzania bardziej ekologicznych rozwiązań opakowaniowych, które są biodegradowalne lub poddawane recyklingowi.
Rozwiązanie:
- Sprawdź dostępny na rynku asortyment
Przeanalizuj, czy rozwiązania takie jak papier nacinany (tzw. plastry miodu), skropak, wełna drzewna etc. sprawdzą się w Twoim przypadku. Testy na wybranej partii przesyłek oraz monitorowanie poziomu reklamacji i NPS w ich ramach pokażą, czy zmiana sposobu pakowania wpływa pozytywnie na odbiór przez konsumentów oraz czy nie generuje ona większego wolumenu zwrotów z powodu uszkodzenia towaru.
- Plastik z regranulatu
Oczywiście, nie każdy produkt można odpowiednio zabezpieczyć papierowym opakowaniem. Wówczas warto wybrać dostawcę, który oferuje folię pęcherzykową czy piankę polietylenową w 100% podlegającą recyklingowi (i zakomunikować ten fakt klientom, zachęcając ich do segregacji odpadów). Niektórzy producenci opakowań (w tym Mac-Graf) wykorzystują do produkcji folii bąbelkowej i pianki PE regranulat – oznacza to, że są one produkowane w części ze składników pochodzących z recyklingu.
- Koperty wyściełane
Drobne, lekkie i odporne na wstrząsy produkty możesz pakować w papierowe koperty wyściełane – to niższa waga paczki, brak konieczności jej wypełniania, a jednocześnie bardziej ekologiczny sposób pakowania
WYZWANIE #3 - Ograniczenia logistyczne – minimalizacja wagi i wielkości przesyłek
Koszty logistyczne w e-commerce rosną wraz z wagą przesyłki, a te wpływają bezpośrednio na marże sklepów internetowych. Wysyłka ciężkich produktów, takich jak elektronika czy duże AGD, może podnosić koszty transportu.
Rozwiązanie:
Używanie lekkich, ale wytrzymałych materiałów zmniejsza koszty transportu. Jednak, aby zweryfikować to, które materiały opakowaniowe będą dla Ciebie wystarczające, warto przeprowadzić test kilku wybranych. Polecamy kontakt z doradcą firmy sprzedającej opakowania, gdyż jego wiedza i doświadczenie, w jaki sposób firmy z danej branży optymalizują koszty może sprawić, że wdrożysz w swojej organizacji rozwiązanie, o którym nawet nie pomyślałeś.
- Gdy używasz pianki polietylenowej, możesz przetestować tę o obniżonej gęstości.
- Gdy używasz folii bąbelkowej, sprawdź, czy wersja z dużym bąblem (FILL&WRAP) nie wypełni przesyłki efektywniej. Warto dodać, że możemy wyprodukować personalizowane arkusze folii, idealnie dopasowane do wymiarów Twoich kartonów, co pozwala na optymalizację procesu pakowania.
- Jeśli przedmioty są lekkie i odporne na wstrząsy oraz uderzenia, możesz pakować je np. w foliopaki (np. odzież)
W sklepach z bardzo różnorodnym, szerokim asortymentem trudno jest mieć na stanie kartony dopasowane do każdej przesyłki. Warto jednak zweryfikować, które SKU rotują u Ciebie najczęściej (i w jakich konfiguracjach w koszyku zakupowym) i wybierać kartony o wielkości najlepiej do nich dopasowanych. Wówczas zmniejszysz ilość pustej przestrzeni, którą należy wypełnić i ograniczysz koszty transportu. Co ważne – taką weryfikację należy powtarzać wraz z wdrażaniem kolejnych SKU do oferty. Jednorazowy wybór wielkości kartonów może po czasie skutkować ponownym problemem zbyt wielu pustych przestrzeni. Często potrzeba mniej niż 20 różnej wielkości kartonów, aby w efektywny sposób zaopiekować ten temat
WYZWANIE #4 - Szybkość pakowania w szczycie zamówień (np. Black Friday, Cyber Monday)
W okresach takich jak Black Friday czy Cyber Monday sklepy internetowe stają przed wyzwaniem szybkiego i efektywnego pakowania. Według danych opublikowanych przez tPay, sprzedaż w Czarny Piątek wzrosła w 2023 r. o 116% w porównaniu do reszty listopada. Sezonowość wymusza na dostawcach przyspieszenie procesów logistycznych, aby spełnić oczekiwania klientów, którzy przyzwyczajeni są do szybkiej dostawy.
Rozwiązanie:
- Proces znacząco przyspieszy także wdrożenie do systemu pakowania materiałów przygotowanych na wymiar – folii pęcherzykowych / pianki PE z perforacją, gotowych arkuszy czy rękawów bądź półrękawów. Wówczas nie ma potrzeby docinania materiału, a jego pobieranie jest znacząco szybsze, co przy dużej skali działania generuje realne oszczędności.
- Sprawdź, czy Twoje materiały opakowaniowe są odpowiednio oznaczone i magazynowane w logicznym układzie. Często jest bowiem tak, że chaos w magazynie wydłuża dostarczanie materiałów do pakowania na miejsce pracy pakowacza. Tym samym zamiast pakować kolejną paczkę, szuka on materiałów, które skończyły się na jego stanowisku pracy.









- Niezwykle istotne jest zweryfikowanie miejsc pracy pakowaczy pod kątem sekwencji wykonywanych ruchów. Czasem wystarczy bowiem zamontować odwijak i zamawiać piankę PE czy folię z większym nawojem i wprowadzoną na rolkę perforacją, aby praca magazyniera była zauważalnie szybsza.
- Kolejną możliwością jest automatyzacja poszczególnych etapów procesu pakowania w postaci wdrożenia np. linii do zautomatyzowanego pakowania lub urządzeń takich jak choćby owijarka ułatwiająca stretchowanie palety.




WYZWANIE #5 - Ograniczenie kosztów związanych z nadmiernym zużyciem materiałów opakowaniowych
Klienci e-commerce coraz częściej zwracają uwagę na nadmierne opakowania, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Brak optymalizacji systemu pakowania zwiększa nie tylko koszty, ale również generuje negatywny odbiór ze strony konsumentów, którzy coraz częściej oczekują zrównoważonych rozwiązań.
Rozwiązanie:
- Przenalizuj swój system pakowania krok po kroku. Spisz, jakie materiały i kiedy wykorzystujesz. W wielu przypadkach może się okazać, że możesz np. zamienić dwa materiały do pakowania na jeden, który jest kompleksowym rozwiązaniem. Jeśli nie wiesz, jakie są obecnie na rynku dostępne możliwości – skontaktuj się z naszym doradcą
- Jeśli jesteś dystrybutorem jednej lub wielu firm, których produkty magazynujesz w opakowaniach fabrycznych, sprawdź, czy możliwa jest ich wysyłka wyłącznie w tych opakowaniach (ewentualnie zabezpieczonych przed wilgocią folią stretch). W ten sposób eliminujesz nadmiarowe pakowanie w przypadku produktów, które tego nie wymagają.
- Dodatkowo warto postawić na materiały dopasowane wielkością do Twoich potrzeb, które ułatwiają ich pobieranie np. piankę PE czy folię bąbelkową z perforacją (umożliwiającą oderwanie określonej wielkości materiału), arkusze z pianki PE lub folii bąbelkowej bądź rękawy czy półrękawy wyprodukowane na wymiar. Wszystkie te rozwiązania standaryzują ilość pobieranego materiału niezbędnego do zapakowania przesyłki. Dzięki temu zużycie materiałów nie zależy od tego, ile akurat pobierze go pracownik odcinając go z rolki.
- Inną optymalizacją w tym zakresie jest korzystanie z materiałów o mniejszej szerokości np. taśmy klejące czy taśmy spinające. Warto przetestować na wybranej partii towaru, czy zmniejszenie szerokości sprawi, że jakość zabezpieczenia przesyłki spadnie, czy może okaże się, że jest wciąż wystarczająca, a co za tym idzie – będziesz mógł zużywać nieco mniej materiału.
WYZWANIE #6 – Przeciwdziałanie kradzieży produktów o wysokiej wartości
Towary luksusowe (zegarki, biżuteria) są szczególnie narażone na kradzież podczas transportu. Gdy zawartość przesyłki jest łatwo zauważalna z zewnątrz opakowania, ryzyko kradzieży rośnie.
Rozwiązanie:
- Zastosowanie opakowań nierzucających się w oczy np. owijanie przesyłki czarną folią stretch lub stosowanie dodatkowych zabezpieczeń jak taśmy bandujące, które utrudniają dostanie się do przesyłki.
WYZWANIE #7 - Problem z transportem towarów nieporęcznych (meble, duże AGD)
Meble czy duże urządzenia AGD są trudne do zabezpieczenia przed uszkodzeniami mechanicznymi w trakcie transportu. Ich waga sprawia, że materiały opakowaniowe mogą łatwo się rozdzierać lub przecierać.
Rozwiązanie:
- W przypadku mebli świetnie sprawdza się laminat z folii pęcherzykowej i pianki polietylenowej, który oprócz ochrony produktu przed wilgocią, zapewnia mu również doskonałą amortyzację. Pęcherzyki powietrza z folii bąbelkowej w laminacie zachowują swoją strukturę dzięki okalającym ją warstwom pianki polietylenowej. Dodatkowa warstwa pianki zapobiega odgnieceniom na gładkich powierzchniach mebli, dzięki czemu są one lepiej chronione. Stosujemy jeden produkt składający się z czterech warstw, co pozwala na optymalizację czasu pracy. Taki laminat eliminuje konieczność owijania wielkogabarytowych mebli w kilka warstw, co jest często niewygodne, uciążliwe i czasochłonne przy pakowaniu.
- Gdy przewozisz produkty na palecie, dobrym pomysłem jest położenie na niej grubszego arkusza pianki PE przed umieszczeniem na niej produktu – ochroni ona produkt przed zamoczeniem od spodu palety, a dodatkowo będzie stanowić zabezpieczenie przed wstrząsami.
- Zarówno w przypadku mebli jak i AGD, zanim owiniesz je folią strech, warto użyć kątowników kartonowych, które sprawią że opakowanie nie będzie się wgniatało, a folia pozostanie odpowiednio napięta.
- Ciężkie produkty warto po ostretchowaniu spiąć na palecie taśmą spinającą, która utrzyma je w jednej pozycji – produkt nie będzie przesuwał się na palecie.
WYZWANIE #8 – Złożone systemy pakowania zwiększające koszty pracy
W transporcie priorytetem producenta czy dystrybutora jest jak najlepsze zabezpieczenie przesyłki przed uszkodzeniem. Często jednak prowadzi to do wielowarstwowego pakowania, które może okazać się kosztowne zarówno pod kątem ilości wykorzystywanych materiałów, jak i czasu pracy pakowaczy.
Rozwiązanie:
Redukcja ilości elementów opakowaniowych oraz uproszczenie procesu pakowania przy pomocy prostszych, ale równie skutecznych materiałów.
- Tekturę i folię LDPE możesz zamienić na jeden materiał - laminat z folii bąbelkowej oraz pianki polietylenowej – dzięki temu owijasz produkt jedną warstwą materiału, która jest dodatkowo jednorodna pod względem recyklingu.

- Gdy owijasz produkt folią bąbelkową, a następnie wypełniasz puste przestrzenie w kartonie skropakiem/wełną drzewną/wiórkami papierowymi, możesz zamienić oba materiały na jedną folię z dużym bąblem FILL & WRAP, która nadaje się zarówno do owijania produktów, jak i efektywnie wypełnia puste przestrzenie dzięki dużym pęcherzykom powietrza. Dzięki temu pakowacz ma na stanowisku jeden, a nie dwa materiały (co oznacza rzadsze odchodzenie od stanowiska, aby uzupełnić ich zapas).

- W sytuacji, gdy owijasz produkty w folię bąbelkową lub piankę polietylenową z rolki, a pakowane produkty są dość jednorodne pod względem wielkości – możesz zamienić formę rolki na wyprodukowane na wymiar arkusze, worki, rękawy lub półrękawy. W ten sposób standaryzujesz ilość materiału pobieranego przez pracownika, a brak konieczności jego docinania sprawi, że samo pakowanie będzie szybsze.

- Gdy używasz do owijania produktów papieru pakowego, sprawdź, czy w Twoim przypadku bardziej efektywne nie będzie korzystanie z papieru nacinanego. Papier nacinany jest elastyczny, świetnie dopasowuje się do produktu i jest łatwiejszy w korzystaniu.

- Przeanalizuj, jakie ruchy wykonuje pracownik pakujący przesyłki i pomyśl, jak w bardziej ergonomiczny sposób można zaprojektować jego stanowisko oraz jakie narzędzia mogą go wesprzeć w codziennej pracy. Czasem dużą zmianą są proste elementy jak folia bąbelkowa z perforacją zawieszona na odwijaku, dyspenser do folii stretch, kartony z automatycznym dnem, tektura z folią stabilizującą etc. Warto swój proces pakowania przeanalizować z doradcą klienta z firmy produkującej opakowania, który może podpowiedzieć Ci, jakie proste zmiany możesz wdrożyć od ręki.

- Sprawdź także niuanse takie jak szybkość reakcji systemu magazynowego na akcje pracownika – może się bowiem okazać, że system reagujący nie od razu, ale po 1-2 sekundach, przy dużej skali wysyłek wyraźnie wydłuża czas pakowania.

WYZWANIE #9 - Personalizacja opakowań a ekonomia skali
Coraz częściej klienci oczekują spersonalizowanych opakowań (np. brandingu), co zwiększa koszty produkcji.
Rozwiązanie:
Redukcja ilości elementów opakowaniowych oraz uproszczenie procesu pakowania przy pomocy prostszych, ale równie skutecznych materiałów.
- Produkcja kartonów czy foliopaków, które są w pełni zadrukowane brandingiem marki, mogą być kosztowne. Możesz jednak zamówić naklejki lub etykiety, które naniesiesz na standardowe opakowanie, a które będą budować świadomość Twojej marki.
- Warto także rozejrzeć się za materiałami w konkretnym kolorze – dziś Skropak, papierowe wiórki, wełna drzewna, bibułki papierowe i inne materiały dostępne są w różnych kolorach, które możesz dopasować do identyfikacji wizualnej Twojego brandu, wzmacniając całą komunikację marketingową bez zamawiania w całości spersonalizowanych opakowań (np. zadrukowane kartony). Nawet produkty, które wydaje się, że występują w jednym kolorze jak pianka PE czy folia pęcherzykowa mogą zostać zabarwione na zamówienie!
WYZWANIE #10 – Ochrona przesyłek przed wilgocią i opadami
Produkty metalowe lub elektroniczne mogą ulec uszkodzeniu przez wilgoć w trakcie transportu (szczególnie gdy wysyłasz towary w dalekie zakątki świata). Choć nie tylko one, bo przemoczone kartony również nie będą wywoływały zadowolenia ostatecznego klienta, który przesyłkę odbierze. Ryzyko dodatkowo rośnie w okresie jesienno-zimowym.
Rozwiązanie:
- Dodawanie do paczek środków osuszających – na rynku dostępne są one w formie saszetek (żel krzemionkowy).
- Stosowanie opakowań chroniących przed wilgocią, jak pianka PE, folia bąbelkowa czy folia stretch. Produkt wewnątrz kartonu możesz owinąć jednym z wymienionych materiałów, ale przy dużej wilgotności powietrza czy intensywnych opadach deszczu warto owinąć folią stretch sam karton. Jeśli czarna folia stretch jest według Ciebie nieestetyczna – możesz wybrać wersję transparentną.
- Zabezpiecz spód palety na którym kładziesz kartony. W wielu firmach są to podkładki z kartonów lub grubszej tektury, jednak przy dużych opadach deszczu czy śniegu może okazać się to niewystarczające. Wówczas rozwiązaniem jest arkusz pianki PE, która dodatkowo amortyzuje wstrząsy w trakcie transportu.
W sklepach z bardzo różnorodnym, szerokim asortymentem trudno jest mieć na stanie kartony dopasowane do każdej przesyłki. Warto jednak zweryfikować, które SKU rotują u Ciebie najczęściej (i w jakich konfiguracjach w koszyku zakupowym) i wybierać kartony o wielkości najlepiej do nich dopasowanych. Wówczas zmniejszysz ilość pustej przestrzeni, którą należy wypełnić i ograniczysz koszty transportu. Co ważne – taką weryfikację należy powtarzać wraz z wdrażaniem kolejnych SKU do oferty. Jednorazowy wybór wielkości kartonów może po czasie skutkować ponownym problemem zbyt wielu pustych przestrzeni. Często potrzeba mniej niż 20 różnej wielkości kartonów, aby w efektywny sposób zaopiekować ten temat
WYZWANIE #11 – Pakowanie produktów delikatnych
3 paczki na 1000 wysłanych uległo uszkodzeniu w transporcie kurierskim w 2022 roku
Tak wynika z danych zebranych przez Przesylarka.pl. Podobny wynik miał miejsce w 2021 roku – uszkodzonych było 0,26% wysłanych paczek. Wysyłka delikatnych produktów, takich jak elektronika, kosmetyki czy szkło, stwarza wysokie ryzyko uszkodzeń uszkodzeń, co generuje dodatkowe koszty i obniża satysfakcję klientów.
Rozwiązanie:
- Zastosowanie wysokiej jakości materiałów ochronnych, które oferują doskonałą amortyzację, takich jak folia pęcherzykowa czy pianka PE. Gdy zamówisz je na wymiar w postaci arkuszy, rękawów czy półrękawów bądź w rolce z perforacją, możesz zredukować koszt materiałów, ujednolicając ich ilość, jaka jest pobierana przez pakowacza.
- Dodatkowo w przypadku szkła praktyczny może okazać się papier nacinany, który jest elastyczny, lekki i pozwala na efektywne owinięcie produktów przed włożeniem ich do kartonu.
- Gdy wysyłasz wiele produktów szklanych w jednym kartonie, pomocne będą przekładki tekturowe, które chronią poszczególne produkty przed obijaniem się o siebie.

Wyzwanie #12 – Rosnąca liczba zwrotów
Zwroty stanowią poważne wyzwanie logistyczne. Zgodnie z danymi przytaczanymi przez portal rp.pl poziom zwrotów w e-commerce w Polsce wynosi około 7%, a w kategorii moda – sięga aż 14%. Dla firm e-commerce oznacza to dodatkowe koszty związane z opakowaniami oraz procesem ponownego pakowania.
Rozwiązanie:
- Zastanów się nad wdrożeniem łatwo zamykanych opakowań (np. z dodatkowymi taśmami), które ułatwią klientowi dokonanie szybkiego zwrotu.
- Jak najdokładniej przygotuj opis produktu – jego wymiary, skład, zdjęcia etc. – pozwoli to na lepsze dopasowanie produktu przez klienta na etapie jego wyboru.
- Sprawdź z jakiej metody płatności korzystają konsumenci najczęściej dokonujący zwrotów. Może się okazać, że są to popularne obecnie odroczone płatności. Wówczas policz, czy nie bardziej będzie opłacało Ci się całkowicie zrezygnować z oferowania tej formy płatności niż obsługiwać zwroty.
- Wyłapuj na poziomie obsługi klienta potencjalne błędy w zamówieniach klientów np. niedopasowane do kupionego produktu dodatki (etui, kabel etc.) – w ten sposób już na wejściu unikniesz części zwrotów.
- Wskaż w swoim sklepie internetowym określony czas na dokonanie zwrotu.
- Uprość maksymalnie proces dokonywania zwrotów, aby produkt trafił do Ciebie możliwie jak najszybciej – w przeciwnym razie wydłużasz czas zamrożenia kapitału.
To tylko część możliwych do wdrożenia rozwiązań, optymalizujących proces pakowania. Najbardziej efektywne zmiany jesteś w stanie wprowadzić, analizując swój proces pakowania, przyczyny reklamacji i zwrotów oraz rozmawiając z dostawcą opakowań, który ma szeroką wiedzę w zakresie rozwiązań stosowanych na rynku. Warto sprawdzać możliwości regularnie, aby panować na kosztami i skracać czas procesu. W Mac-Graf pomogliśmy w ten sposób setkom firm!
Możemy Ci pomóc i zoptymalizować proces pakowania w Twojej firmie
Chcesz zweryfikować, czy Twój proces pakowania można zoptymalizować poprzez zamianę materiałów opakowaniowych lub zastosowanie odpowiednich narzędzi?
Zostaw kontakt do siebie, a nasz doradca zadzwoni do Ciebie i omówi Twoje potrzeby oraz możliwości współpracy.
Umów się znaszym doradcą
