Opony są zawsze gotowe do drogi, a więc nawet wtedy, gdy wysyłasz je do klienta. Wysyłka opon to zadanie, które na pierwszy rzut oka nie wydaje się skomplikowane, ale kryje w sobie wyzwania logistyczne. Choć można z powodzeniem wysłać je kurierem, to trzeba mieć na uwadze, że różnią się specyficznym kształtem, wagą oraz podatnością na zabrudzenia, wymagając tym samym odpowiedniego przygotowania przesyłki.
Spis treści
- Dlaczego pakowanie i wysyłka opon kurierem może okazać się wyzwaniem?
- Przygotowanie opon i felg do wysyłki
- Podstawowe materiały do pakowania opon
- Praktyczne metody pakowania opon w zależności od rodzaju przesyłki
- Zasady przewoźników - na co zwracać uwagę?
- Etykietowanie - detal, który jest decydujący
- Kiedy warto wybrać paletę?
- Koszty i optymalizacja wysyłki opon
- Podsumowanie
Dlaczego pakowanie i wysyłka opon kurierem może okazać się wyzwaniem?
Co istotne, zgodnie z regulaminami firm kurierskich to nadawca ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe przygotowanie przesyłki (np. InPost jasno to podkreśla). Tym bardziej warto przyłożyć się do detali.
Przygotowanie opon i felg do wysyłki
- Dokładne czyszczenie
Pierwszym i często pomijanym krokiem jest dokładne przygotowanie opon i felg do wysyłki. Przed pakowaniem należy je starannie oczyścić z brudu, smaru i wszelkich zanieczyszczeń. Czynność ta nie jest jedynie kwestią estetyki. Czyste opony minimalizują ryzyko opóźnień i odrzucenia przesyłki, także ułatwiają trwałe i czytelne naklejenie etykiety przewozowej.

Podstawowe materiały do pakowania opon
- Folia stretch - najpopularniejsza i skuteczna metoda ochrony i stabilizacji przesyłki.
- Folia termokurczliwa - ważne, żeby struktura zewnętrzna ofoliowanej opony była gładka, co pozwoli na sortowanie paczki przez przenośnik automatyczny.
- Taśma polipropylenowa (PP) lub pakowa - do spinania i zamykania pakunku, ułatwia także jego przenoszenie.
- Karton 5-warstwowy - niezbędny przy wysyłce felg oraz kół z felgami; gwarantuje ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi.
- Worki foliowe - zapobiegają zabrudzeniom i izolują od wilgoci.
Praktyczne metody pakowania opon w zależności od rodzaju przesyłki
Pakowanie pojedynczych opon
Niektórzy przewoźnicy dopuszczają wysyłkę samej opony bez dodatkowego opakowania, z etykietą przyklejoną bezpośrednio na bieżniku (np. FedEx). To jednak ryzykowne: etykieta łatwo się odkleja, a wtedy przesyłka staje się „bezpańska” w sortowni. Standardem jest, żeby opona była owinięta taśmą, a etykieta została naklejona na taśmę, tak żeby nie była ani zasłonięta, ani pogięta czy pofalowana.
- owinąć oponę folią stretch lub termokurczliwą tak, aby stworzyć gładką, mocną powierzchnię,
- nakleić etykietę na gładkiej powierzchni, unikając zagięć lub zakryć,
- zabezpieczyć taśmą pakową lub stretchem fragment opony, na którym nakleimy etykietę.
W ramach usług FedEx czy DHL możesz zapakować oponę owijając ją w pas kartonowy/ z tektury falistej i spinając taśmą PP (tak, aby taśma nie zasłaniała etykiety) lub zakrywając oponę od góry i od dołu okrągłymi pokrywami z kartonu, które również trzeba przymocować taśmą polipropylenową (taśma zapobiega wysunięciu się opony z opakowania i ułatwia przenoszenie).
Pakowanie dwóch opon razem
Tak przygotowany pakunek traktowany jest często jako „niestandardowy” – różne firmy kurierskie mają tu swoje definicje. Wyjątkiem jest InPost, który dopuszcza wysyłkę standardową dwóch opon do 15 cali w jednej paczce i FedEx – do 17 cali.
Zasady przewoźników - na co zwracać uwagę?
Przewoźnik | Pojedyncza opona | Rozmiar / średnica | Dwie opony razem | Pakowanie dozwolone |
---|---|---|---|---|
InPost | Tak, do 15 cali standard | Do 15 cali; powyżej 15″ do 20″ – niestandardowa; pow. 20″ – zakazane, waga do 30 kg | Tak (2 szt. jedna na drugiej, bez felg) | Opony powinny być zapakowane w folię lub inny rodzaj tworzywa pakunkowego, z możliwością użycia folii stretch. Zestaw powinien być połączony (ostretchowany oraz zbindowany/sklejony taśmą), w sposób uniemożliwiający ich rozdzielenie. |
DHL Parcel | Tak | Średnica do 60 cm, waga do 31,5 kg | Tak (2 szt. = niestandardowa) | Luzem – opona bez opakowania (owijka z taśmy klejącej i etykieta na owijce); zapakowane w pojedynczy pas kartonowy i zabezpieczone taśmą pp (na krzyż); opona zapakowana w okrągłe pokrywy kartonowe (góra i dół) i spięta taśma pp. Taśma nie może nachodzić na etykietę. Opony zapakowane inaczej traktowane są jako przesyłki niestandardowe. |
DPD | Tak | Średnica do 80 cm | Nie | Luźno – owijka z taśmy i etykieta naklejona na taśmę. |
Pocztex | Tak | Średnica do 60 cm | Tak – do 2 szt. jako niestandardowa | Luzem – owijka z taśmy pakowej i etykieta przyklejona na gładkiej powierzchni owijki. |
FedEx | Tak | Do 17 cali, zewnętrzna średnica do 70 cm, waga do 35 kg | Tak (2 szt. jedna na drugiej) | Luzem – opona bez opakowania (owijka z taśmy klejącej i etykieta na owijce); zapakowane w pojedynczy pas kartonowy i zabezpieczone taśmą pp (na krzyż); opona zapakowana w okrągłe pokrywy kartonowe (góra i dół) i spięta taśma pp. Taśma pp nie może nachodzić na etykietę. Pakowanie w folię termokurczliwą, pakowanie w folię stretch jest również akceptowane. |
GLS | Tak | waga do 31,5 kg | Tak – w kartonie, pod warunkiem, że paczka mieści się w limitach dla przesyłek standardowych GLS | W kartonie wraz z wypełnieniem, bez kartonu tylko wtedy, gdy jest owinięta folią stretch (zaleca się otwory po obu stronach opony, dla łatwiejszego przenoszenia) odporną na rozdarcia lub folią termokurczliwą. Powierzchnia folii musi być gładka, żeby mogła przesuwać się po taśmociągach. Te zapakowane luzem – opaska wraz z etykietą traktowane są jako paczki niestandardowe. |
Etykietowanie - detal, który jest decydujący
Pamiętaj, że w sortowni opony „czyta” maszyna. Błędy etykietowania są jedną z najczęstszych przyczyn opóźnień i zgubień przesyłek:
- Unikaj przyklejania etykiety na zagięciu folii - zniekształcony kod kreskowy nie jest skanowany.
- Usuń stare etykiety i kody kreskowe - mogą mylić systemy.
- Naklejaj etykietę na gładkiej, płaskiej powierzchni - ułatwia automatyczne sortowanie.
Kiedy warto wybrać paletę?
Przy większej liczbie opon lub większych gabarytach oraz wagach lepszym rozwiązaniem jest spięcie przesyłek na palecie i owinięcie folią stretch.
Zalety palety:
stabilność ładunku,
brak dopłat za przesyłki niestandardowe,
często niższe koszty jednostkowe transportu,
wygoda dla przewoźnika i odbiorcy
Koszty i optymalizacja wysyłki opon
Co wpływa na cenę?
waga i rozmiar opon,
odległość przewozu,
typ usługi (ekspres / standard),
klasyfikacja przesyłki,
dodatkowe dopłaty za wagę powyżej limitów).
Optymalizacja kosztów
- wysyłaj pojedyncze opony paczkowo przy małych wolumenach,
- unikaj pakowania niestandardowego, jeśli to możliwe,
- przy dużych ilościach wybierz fracht paletowy (LTL),
- stosuj materiały pakujące poprawnie, aby nie narażać się na dopłaty za uszkodzenia lub przekroczone limity.
Dołącz do grona odbiorców naszego newslettera
Podsumowanie
Pakowanie opon to strategia logistyczna wymagająca odpowiedniego przygotowania produktu, doboru właściwych materiałów, znajomości wymagań przewoźników dotyczących rozmiarów, wag, opakowań i etykietowania, świadomego wyboru przewoźnika pod kątem opłacalności, unikania podstawowych błędów (chociażby przy etykietowaniu), czy rozważenia paletyzacji przy większych wysyłkach.
Dzięki temu opony dojadą bezpiecznie do klienta, a Ty unikniesz niepotrzebnych opłat i reklamacji, co jest równie ważne jak sam produkt. Wysyłka opon nie musi być problemem, a dobrze przeprowadzony proces pakowania to inwestycja w efektywność i zaufanie klientów.
Najczęstsze pytania (FAQ)
Tak, część przewoźników dopuszcza wysyłkę opon bez kartonu, z przyklejoną etykietą bezpośrednio na bieżniku (FedEX) lub owijką z taśmy, np. DHL, DPD, Pocztex. Trzeba jednak pamiętać, że opakowanie wpływa na bezpieczeństwo i sortowanie – dlatego część, której przyklejona etykieta musi mieć gładką powierzchnię. Opony kurierem InPost możesz wysłać wyłącznie zapakowane w folię lub inny rodzaj tworzywa pakunkowego. Brak odpowiedniego zabezpieczenia może spowodować uznanie przesyłki za niestandardową i naliczenie dopłat.
Możemy Ci pomóc i zoptymalizować proces pakowania w Twojej firmie
Chcesz zweryfikować, czy Twój proces pakowania można zoptymalizować poprzez zamianę materiałów opakowaniowych lub zastosowanie odpowiednich narzędzi?
Zostaw kontakt do siebie, a nasz doradca zadzwoni do Ciebie i omówi Twoje potrzeby oraz możliwości współpracy.
Umów się znaszym doradcą

Doświadczony specjalista w zakresie sprzedaży i obsługi klienta, odpowiedzialny za budowanie relacji z partnerami w Polsce i za granicą. Swoje zawodowe podejście opiera na dyscyplinie i wytrwałości, które wyniósł z boisk jako były zawodnik Astorii Bydgoszcz i Noteci Inowrocław. Dziś skutecznie łączy sportowego ducha rywalizacji z profesjonalizmem w biznesie.