Wiele firm narzeka na spore koszty pakowania, powolny proces przygotowywania paczek do wysyłki, źle zabezpieczony towar, który zostaje uszkodzony podczas transportu. Czy istnieje sposób, aby sobie z tym poradzić?
Mimo, że pakowanie to często tylko 1-2% kosztów całej produkcji i wysyłki towaru, to jednak nie jest to powód, żeby w tej kwestii przepłacać. Poza tym pakowanie to nie tylko koszty, to czas, w którym możesz wypuścić w świat większą ilość towaru, który szybciej dotrze do Twoich klientów. A jak powszechnie wiadomo, zadowolony klient to większa szansa na powrót i ponowne skorzystanie z Twojej oferty.
Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka przykładów działań, które wpłyną na redukcję Twoich kosztów operacyjnych oraz poprawę satysfakcji klientów. Chcemy pokazać Ci, jak pewne drobne zmiany, sprawdzone metody, mogą pomóc zoptymalizować czas i koszt pakowania produktów.
Wybierz odpowiednie materiały opakowaniowe
Teoretycznie to oczywiste, ale wybór właściwych materiałów do pakowania to pierwszy krok w kierunku optymalizacji.
Dostosowanie opakowania pod względem materiału i typu zapewni ochronę towarom, które wysyłasz. Kartony, pudełka kartonowe, kartony wykrojnikowe, kartony paletowe? Ważne jest również wypełnienie kartów, żeby produkty wewnątrz „nie latały” podczas transportu, bo mogą się ulec uszkodzeniu. Folia bąbelkowa, wełna drzewna, skropak (chrupki), poduszka powietrzna? Te i inne wypełniacze porządnie zabezpieczą produkt przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, uderzeniami i zabrudzeniem. Wybór jest duży, dlatego warto przeanalizować, co i jak chcemy zapakować.
Tutaj posłużymy się przykładem jednego z naszych klientów.
Opakowując „przedmiot” używał naszej folii bąbelkowej, owijając go kilkukrotnie, co generowało spore zużycie tego materiału. Nasi doradcy zasugerowali drobną optymalizację procesu i zamienili standardową folię na torebki z folii bąbelkowej, które dostarczane są w rolce, a dzięki perforacji można je odciąć lub oderwać. Taka niewielka zmiana przyspieszyła znacząco proces pakowania, zmniejszając tym samym zużycie materiału opakowaniowego. Towar nie jest już owijany, a wkładany do torebek. Tym samym zużycie nie zależy od tego, czy pracownik owinie produkt folią raz, dwa czy trzy razy. Oczywiście taki proces jest o wiele łatwiejszy przy wysyłce produktów wystandaryzowanych – o tej samej specyfice i wielkości niż wtedy, gdy sprzedajesz produkty duże i małe, delikatne i te z nieregularnymi brzegami, ciężkie i lekkie. Wówczas wdrożenie zmian jest nieco trudniejsze, ale nie niemożliwe.
Wypracuj standard procesu pakowania
Jeśli jest taka możliwość, warto zastanowić się, czy nie wprowadzić standardów w procesie pakowania. Jest to element, który może znacząco wpłynąć na redukcję kosztów. Opracowanie jednolitych procedur pakowania pozwala na:
- skrócenie czasu szkolenia nowych pracowników
- zmniejszenie ryzyka błędów pakowania
- lepszą kontrolę nad zużyciem materiałów opakowaniowych
Wewnętrzne instrukcje postępowania, procedury mogą wpłynąć na lepsze wyniki, bezpieczeństwo pracowników i efektywne zarządzanie.
Automatyzuj proces pakowania
Automatyzacja to doskonały sposób na przyspieszenie całego procesu pakowania. Dlatego warto rozważyć inwestycję w maszyny pakujące, które pomogą dozować materiały w odpowiedniej ilości, co minimalizuje straty poprzez precyzyjne, np. owijanie produktów. Wprowadzenie automatyzacji do procesów pakowania pozwala na zwiększenie wydajności pracy, co przekłada się na pakowanie większej liczby paczek w krótszym czasie. Automatyzacją nie muszą być od razu roboty, taśmociągi, podnośniki, ale prosty podajnik taśmy, dyspenser do folii stretch, czy bandownica.
Klient zainwestował w robota, który automatycznie pobiera, rozwija i przycina piankę do odpowiedniej długości, zgodnie z bieżącymi potrzebami produkcji. Dla klienta jest to znaczące usprawnienie, gdyż automatyzacja procesu pozwala na większą precyzję i oszczędność czasu.
Z naszej perspektywy oznacza to zmianę asortymentu, ponieważ zamiast dostarczać arkusze pianki, teraz zaopatrujemy klienta w piankę w rolkach. Taka zmiana pokazuje, jak dostosowanie produktów do potrzeb klienta i inwestycje w nowoczesne technologie mogą przynieść obopólne korzyści"

Zauważyliśmy, że często zdarza się tak, że używamy opakowań, które nie są dopasowane rozmiarem do produktu, który chcemy wysłać. Takie podejście generuje niepotrzebne zużycie materiałów, takich jak chociażby wypełniacz. Mniejsza i lżejsza paczka redukuje również koszty wysyłki. Nie pomijamy również aspektu odpowiedniego i odpowiedzialnego podejścia do środowiska dzięki ograniczeniu zużycia materiałów. Poza tym produkt w odpowiednio dobranym rozmiarze opakowania będzie stabilniejszy, więc wówczas ryzyko uszkodzenia produktu w transporcie jest mniejsze.
Jeśli jednak okazuje się, że żadne ze standardowych rozmiarów pudełek nie do końca pasuje do rozmiaru Twojego produktu, wybierz takie, które zostanie zaprojektowane pod jego wymiar. Chociaż takie rozwiązanie może okazać się droższe, to jednak w dłuższej perspektywie i na innych płaszczyznach może przynieść oszczędności.
Zauważyliśmy również, że odpowiedni rozmiar opakowania może okazać się kluczowy przy rozmieszczeniu produktów na palecie. Weź pod uwagę, że im więcej zmieści się na palecie, tym lepiej dla Twojego biznesu. To samo tyczy się rozmieszczenia produktów na półkach w magazynie. Lepiej dopasowane opakowania zajmą mniej miejsca w przestrzeni magazynowej.
Postaw na recykling i ponowne użycie materiałów
Pozostając w temacie odpowiedzialnego podejścia do pakowania, warto wiedzieć, że bycie eko również może przynieść oszczędności. Zachęcamy do recyklingu użytych materiałów opakowaniowych, a także ponownego wykorzystania materiałów tam, gdzie jest to możliwe.
Nie możemy również nie wspomnieć o korzystaniu z materiałów opakowaniowych pochodzących z recyklingu. Sami jesteśmy przykładem firmy, która sortuje, zbiera i wykorzystuje do produkcji pianki i folii materiały pochodzące z recyklingu, a odpady produkcyjne są ponownie przetwarzane na granulat.
Żeby nie być gołosłownym – w produkcji folii bąbelkowej wdrożyliśmy rozwiązanie, które w cyklu zamkniętym przetwarza ściny boczne, wprowadzając je ponownie do produkcji, nie generującym tym samym żadnego odpadu.
To doskonałe rozwiązanie.
Organizuj regularne szkolenia dla pracowników
Zapewnienie szkoleń dla pracowników zajmujących się pakowaniem, pozwala ocenić efektywność ich pracy, a także przyjrzeć się procesowi od kuchni. Regularne szkolenia w tym zakresie pozwolą utrzymać wysokiej jakości pakowanie, poznać nowe techniki i narzędzia, które zwiększają efektywność, a także zmniejszenie ilości uszkodzonych produktów podczas transportu. Warto zadbać, by pracownicy odpowiednio obchodzili się z maszynami, wykorzystując je w jak najbardziej wydajny sposób. Często producenci maszyn zapewniają przeszkolenie, które warto ponawiać szczególnie wtedy, gdy w magazynie mamy sporą rotację.
Monitoruj i analizuj procesy
Ciągłe doskonalenie to sedno sukcesu, dlatego nie obejdzie się bez monitorowania i analizy procesów. Jako doradcy doskonale zdajemy sobie sprawę, że regularna analiza i monitoring procesu pakowania wpływa na jego optymalizację.
Zebrane dane możesz wykorzystać do:
- identyfikacji obszarów, które wymagają optymalizacji
- śledzenia zużycia materiałów i czasu pakowania
- wprowadzenia usprawnień na podstawie uzyskanych wyników
Dobrym przykładem usprawnień jest odpowiednio zagospodarowany magazyn. Zdarzają się przypadki, gdzie pracownik kompletujący zamówienie musi przejść cały magazyn, żeby przynieść folię do owijania produktu. Takie sytuacje powodują, że niepotrzebnie tracimy czas, a nie chodzi nam przecież o nabijanie kroków pracownikom, to marnowanie potencjału pracowniczego.
Warto również zastanowić się nad zamawianiem opakowań w jednym miejscu, w miarę możliwości u jednego dostawcy. Takie działanie zdecydowanie skraca czas zamawiania towaru, jest także wygodniejsze przy ewentualnych reklamacjach. Poza tym ponowne zamówienia są łatwiejsze, a elementy opakowań będą miały tę samą jakość, co wpływa na poczucie bezpieczeństwa, że zamawiany towar jest zgodny z naszymi oczekiwaniami.
Podsumowując
Jak widzisz, żeby zoptymalizować proces pakowania nie potrzebujesz całkowicie wywracać go do góry nogami i zmieniać wszystkiego. Tak naprawdę wystarczy starannie zaplanować ten proces i poddawać go ciągłej analizie. Trzeba przyznać, że korzystanie z odpowiednich materiałów opakowaniowych, standaryzacja procedur, automatyzacja oraz szkolenia pracowników mogą znacząco wpłynąć na poprawę efektywności, redukcję kosztów i oszczędność czasu. Nie obejdzie się bez ciągłego doskonalenia i dostosowywania się do zmieniających potrzeb rynku. Może się okazać, że czasami droższe materiały opakowaniowe w dłuższej perspektywie będą tańsze i lepsze. Oczywiście wszystko zależy od potrzeb marki i specyfiki produktu.
Dzięki tym wskazówkom możesz osiągnąć lepsze wyniki, by zapewnić swoim klientom najwyższą jakoś usług.
Nasi doradcy chętnie pomogą i podpowiedzą, jakich materiałów użyć, co można na co zamienić, żeby pakowanie było lepiej zaplanowane.
Nasi doradcy czekają na Ciebie
Jeśli chcesz skorzystać z usług doradcy w tym temacie i sprawdzić, czy w Twojej firmie możesz zoptymalizować proces pakowania...