Wiele osób myśli, że wybór materiałów opakowaniowych to nic wielkiego – ot, zwykła taśma, kartony czy folia bąbelkowa. Ale czy rzeczywiście tak jest? Z czym wiąże się wybór dostawcy opakowań? Co warto wiedzieć, by lepiej dobierać partnerów biznesowych w tym zakresie i uchronić się przed opakowaniową klapą? Dziś podpowiemy, co wziąć pod uwagę decydując się na konkretnego dostawcę opakowań dla swojej firmy i jakie korzyści z tego płyną.
Dobrze dobrany dostawca zapewni nie tylko wysoką jakość produktów, ale również przyczyni się do optymalizacji kosztów oraz poprawy efektywności operacyjnej. Wszystko, co obniża poczucie ryzyka jest zdecydowanym wyróżnikiem dla dostawcy opakowań. Co zatem dokładnie wziąć pod uwagę? Czy cena powinna być kluczowym wyznacznikiem?
Jakość produktów opakowaniowych
Na pewno jakość dostarczanych materiałów ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i ostateczną prezentację Twoich produktów. Warto sprawdzić, czy dostawca oferuje produkty zgodne z Twoimi standardami. Upewnij się, że są one trwałe, odporne na uszkodzenia i zapewniają odpowiednią ochronę. Jeśli masz określoną politykę eko – to również jest element, o którym warto z dostawcą porozmawiać.
Nie musisz od razu zamawiać całego auta materiałów, aby zweryfikować, czy dany produkt sprawdzi się w Twojej firmie.
- Etap 1 – Próbki - Wielu dostawców oferuje próbki, które są pierwszym etapem sprawdzenia jakości. Warto poprosić o ich przesłanie lub zapytać o nie w trakcie rozmowy z handlowcem.
- Etap 2 – Paleta i weryfikacja materiału w użyciu - Drugim etapem jest nierzadko zamówienie całej palety, aby zweryfikować materiał w użyciu na określonej partii paczek.
- Etap 3 - Przestawienie jednego z wielu magazynów na nowy system pakowania/ nowe materiały - Większe firmy zakładają około miesięczny test w jednym ze swoich magazynów, aby nie dopuścić do ewentualnej destabilizacji procesu we wszystkich centrach logistycznych.
- Etap 4 – Wdrożenie materiału w całej firmie - W końcowym etapie na nowe materiały przestawiane są wszystkie centra dystrybucji.
Różnorodność asortymentu
Wybierz dostawcę, który w swojej ofercie dysponuje szerokim asortymentem opakowaniowym. Zamawianie produktów w jednym miejscu ma wiele zalet – oszczędza czas, przyspiesza dostawę oraz minimalizuje koszty logistyczne.
Oprócz folii bąbelkowej, pianki, kartonów, istotne są również taśmy, dyspensery, folia stretch, czy taśmy bandujące. Taki dostawca pozwoli Ci zaopatrzyć się we wszystkie niezbędne materiały w jednym miejscu. To ogromna zaleta – jeden zakup, jedna faktura, jedna rozmowa w jednym miejscu z jednym dostawcą. To oszczędza czas i pieniądze.
Cena i warunki płatności
Porównywanie cen to naturalna część procesu zakupu/przetargu. Warto mieć jednak z tyłu głowy fakt, że najtańsza oferta nie zawsze oznacza najlepszą jakość. W perspektywie długofalowej niestety może okazać się, że takie rozwiązanie będzie kosztowniejsze niż to proponowane przez innego dostawcę, o kilka groszy droższe rozwiązanie.
Nie bez znaczenia pozostają także warunki płatności – opcje kredytowe, rabaty przy większych zamówieniach, czy elastyczne terminy mogą mieć dla wielu biznesów ogromne znaczenie.
Dostępność i terminowość dostaw
Upewnij się, że dostawca jest w stanie dostarczyć produkty w określonym czasie. Warto sprawdzić także, jakie procedury ma dostawca w przypadku nagłych i pilnych zamówień.Sami dostrzegamy, jakie to jest ważne dla naszych klientów. Nie bez powodu zadbaliśmy o dużą przestrzeń magazynową – więcej towaru na magazynie zapewnia naszym klientom krótszy termin realizacji. W 2011 r. otworzyliśmy również oddział w Sosnowcu, który usprawnił logistykę i pozwolił na szybsze dostosowanie się do potrzeb klientów na obszarze południowej Polski. Poza tym rozumiemy, że nasi klienci mają dużo rzeczy na głowie i dlatego zdarza im się zapomnieć złożyć zamówienie. Dlatego przypominamy naszym klientom o konieczności złożenia zamówienia, nawet wtedy, gdy o tym nie myślą. Wyszliśmy z założenia, że takie działanie pozwoli uniknąć krytycznej sytuacji braku folii, pianki, czy innych produktów opakowaniowych. Staliśmy się oczami naszych klientów w ich magazynie. Towar kompletny i towar dostarczony na czas to wartość, którą się kierujemy. Działamy szybko – realizujemy natychmiastowo zamówienia, towary dostarczamy za pomocą własnego transportu, umożliwiamy odbiór własny, a także współpracujemy z firmami spedycyjnymi.
Jest też wiele firm, które nie dysponują przestrzenią magazynową mieszczącą duże zapasy materiałów opakowaniowych. I to może być spory kłopot, szczególnie w momencie, gdy firma ma piki w zamówieniach. Jako producent i dostawca, nie wymuszamy na klientach zatowarowywania się na siłę – planujemy produkcję i dostawy w taki sposób, by nie pozostali bez produktów opakowaniowych, ale tez nie mieli ich w nadmiarze.
Obsługa klienta
W dzisiejszych czasach obsługa klienta to znak, że dostawca dba o swoich klientów. To, czy dostawca szybko i efektywnie odpowiada na zapytania, czy radzi sobie z reklamacjami i jakie dodatkowe usługi oferuje, świadczy o podejściu do klienta.
Wybierając dostawcę zazwyczaj pada dużo pytań. Nasi klienci również poszukują informacji, a my, jako dostawcy, wiemy, że w naszej firmie szybko znajdą na nie odpowiedź. Nasi doradcy pracują w duetach. Po co? Gdy jeden z doradców pracuje w terenie, drugi handlowiec pracujący z nim w parze, pomaga naszym klientom. Takie rozwiązanie nie pozostawia klientów bez odpowiedzi, czy bez możliwości złożenia zamówienia.
Certyfikaty i zgodność z normami
Nie obejdzie się bez sprawdzenia, czy dostawca posiada odpowiednie certyfikaty jakości, takie jak ISO. To gwarancja, że dostawca przestrzega międzynarodowych standardów jakości i bezpieczeństwa. Nasi klienci też nie chcą kupować kota w worku, dlatego jako producent materiałów opakowaniowych posiadamy karty charakterystyki produktów, które potwierdzają, że wytwarzamy je w zgodzie z normami ISO.
Zrównoważony rozwój i ekologia
Coraz więcej firm zwraca uwagę na aspekt ekologiczny. Sprawdź, czy dostawca stosuje zrównoważone praktyki, takie jak recykling, czy używanie materiałów pochodzących z odzysku. Wybór dostawcy, który dba o środowisko może wpłynąć pozytywnie na wizerunek Twojej firmy. Wykorzystanie materiałów podlegających recyklingowi możesz komunikować swoim klientom jako wartość i powód, dla którego warto zamawiać właśnie u Ciebie.
My również nie mogliśmy nie odpowiedzieć na ekologiczne potrzeby nie tylko naszych klientów, ale również naszej planety. 100% produktowych przez nas materiałów opakowaniowych nadaje się do recyklingu. Wytwarzamy je przy użyciu surowców wtórnych. Dla potwierdzenia tej tezy – w ubiegłym roku wykorzystaliśmy 400 ton regranulatu, który uzyskany został dzięki recyklingowi.
Podsumowanie
Jak widać wybór dostawcy materiałów opakowaniowych to złożony proces, w którym nie można pominąć wielu czynników. Warto przeanalizować kluczowe aspekty – dostępność, różnorodność asortymentu, jakość produktów, opinie, obsługę klienta, certyfikaty, czy podejście do zrównoważonego rozwoju. Cena to nie jedyny wyznacznik, bo często po dokładnym przemyśleniu wszystkich elementów, możemy znaleźć dostawcę, który obniży ryzyko, oszczędzi nasz czas i pieniądze, co w perspektywie długofalowej jest warte więcej niż kierowanie się tylko ceną. Oczywiście idealnie by było, gdyby wybrany przez nas dostawca spełniał wszystkie nasze potrzeby, co jest dobrą inwestycją w przyszłość Twojej firmy. Niezawodny partner dostarczający materiały opakowaniowe, to przede wszystkim nieuszkodzone towary dostarczane do Twoich klientów.
Tych z Was, którzy zastanawiają się nad wyborem dostawcy opakowań, zapraszamy do rozmowy z naszymi doradcami, którzy nie tylko dbają o dostarczanie materiałów opakowaniowych, ale również pomagają przyspieszyć proces pakowania. Podpowiedzą, jak zoptymalizować koszty, analizując proces pakowania w Waszej firmie.