Czy to jeszcze jedzie?
Samochody składają się z tysięcy komponentów, które są produkowane w różnych częściach świata. W konsekwencji branża ta opiera się na złożonych łańcuchach dostaw, gdzie logistyka odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu terminowości i niezawodności dostaw. Dodatkowo branża ta była w ostatnich latach poddawana silnym wahaniom, związanym z globalnymi wyzwaniami jak pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie.
Dane z pierwszego kwartału 2025 wskazują na utrzymujące się zainteresowanie nowymi pojazdami – szczególnie wśród klientów indywidualnych oraz w segmencie aut z napędami alternatywnymi. Z najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce wynika, że w okresie od stycznia do marca zarejestrowano w Polsce 142 tys. nowych samochodów osobowych. To o 2,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wyraźnie rośnie udział klientów indywidualnych – w pierwszym kwartale nabyli oni o 11% więcej pojazdów niż w analogicznym okresie 2024 roku.
Jak wygląda sytuacja branży motoryzacyjnej w Polsce?
Raport KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za 1Q 2025” wskazuje na wzrost rejestracji nowych aut osobowych w naszym kraju.
„Pierwszy kwartał 2025 roku możemy zaliczyć do bardzo udanych, bo choć wzrost rejestracji samochodów osobowych – w porównaniu do 2024 r. – zwiększył się o niecałe 3%, to mając na uwadze fakt, że w poprzednim roku był to wzrost na poziomie 16%, wynik ten uznać należy za bardzo dobry. Po wielu latach, kiedy to firmy odpowiadały za zakup 75% lub nawet więcej samochodów, zdecydowanie wzrosła liczba pojazdów kupowanych przez klientów indywidualnych. To dobry trend, bo powoduje pewnego rodzaju zrównoważenie rynku, ale oznacza też, że nabywcy indywidualni oceniają swoją sytuację finansową jako stabilną. Maleje ilość pojazdów, które na swoim pokładzie mają jedynie silnik spalinowy, a coraz bardziej popularne stają się napędy hybrydowe, elektryczne czy wodorowe. W parku samochodowym mamy już prawie milion samochodów hybrydowych, a już niebawem przekroczymy liczbę 100 tys. sztuk zarejestrowanych samochodów zeroemisyjnych””
Jakub Faryś
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Poniżej przedstawiamy wyzwania, z jakimi mierzy się kadra zarządzająca firm z branży motoryzacyjnej oraz propozycje rozwiązań w obszarze pakowania.
WYZWANIE #1
Jakość komponentów i minimalizacja uszkodzeń
W branży automotive nawet drobne uszkodzenia komponentów mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w postaci wadliwych produktów finalnych lub opóźnień w produkcji. Dlatego wysokiej jakości pakowanie jest kluczowe, aby chronić elementy przed różnorodnymi zagrożeniami:
Zabezpieczenie przed wstrząsami i drganiami
Komponenty motoryzacyjne są często przewożone na duże odległości, co zwiększa ryzyko uszkodzeń mechanicznych podczas transportu. Użycie amortyzujących materiałów, takich jak pianki polietylenowe lub systemy antywibracyjne, może skutecznie minimalizować to ryzyko.
Ochrona przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi
Wiele elementów, takich jak elektronika, muszą być chronione przed wilgocią czy ekstremalnymi temperaturami, co wymaga specjalistycznych opakowań hermetycznych, antystatycznych lub z warstwami ochronnymi. Jednym z materiałów proponowanych przez nasz zespół jest antystatyczna folia bąbelkowa.
Według badań firmy McKinsey, zniszczenia i uszkodzenia towarów w transporcie mogą obniżyć rentowność nawet o 15-25%, jeśli nie stosuje się odpowiednich rozwiązań opakowaniowych
Skala i różnorodność wysyłanych części – od dużych, jak karoserie, po małe, precyzyjne komponenty elektroniczne
Aby sprostać wyzwaniom związanym z rozmiarami i charakterystyką różnych części, branża automotive stosuje modułowy system pakowania, który może obejmować zarówno standardowe opakowania wielkogabarytowe, jak i indywidualne opakowania dla mniejszych, delikatnych komponentów. Każdy rodzaj części wymaga dostosowanych systemów zabezpieczeń, które zapewniają zarówno stabilność podczas transportu, jak i ochronę przed potencjalnymi uszkodzeniami np.:
- W przypadku elementów konstrukcyjnych stosuje się specjalistyczne palety lub metalowe ramy o wysokiej wytrzymałości, które zabezpieczają przed wstrząsami i przesuwaniem się części. Pakowanie dużych komponentów uwzględnia także potrzebę transportu wielkogabarytowego, dlatego systemy te są zoptymalizowane pod kątem efektywnego wykorzystania przestrzeni w kontenerach i na ciężarówkach.
- Komponenty elektroniczne wymagają znacznie bardziej zaawansowanych zabezpieczeń. W ich przypadku stosuje się opakowania antystatyczne (ESD), ochronne wkładki piankowe oraz systemy monitorowania warunków, które zabezpieczają przed wyładowaniami elektrostatycznymi, wilgocią i wibracjami. Takie części pakowane są często w mniejsze jednostki zbiorcze, które są następnie umieszczane w większych, wytrzymałych opakowaniach zbiorczych.
Jak bezpiecznie i ekonomicznie zapakować poszczególne produkty?
Części elektroniczne i układy scalone
- Opakowania antystatyczne (ESD) chroniące przed wyładowaniami elektrostatycznymi, które mogłyby uszkodzić delikatne układy scalone jak antystatyczna folia bąbelkowa.
- Wkładki amortyzujące z pianki dla ochrony przed wstrząsami i wibracjami.
- Torebki próżniowe – hermetyczne opakowania zapewniające izolację od kurzu i wilgoci.
Szyby samochodowe – przednie, boczne i tylne
- Ramki z pianki lub gumy zabezpieczają brzegi szyby, minimalizując ryzyko uszkodzeń mechanicznych.
- Kartonowe osłony i warstwy ochronne umieszczane na powierzchni szyby, aby zabezpieczyć przed zarysowaniami.
- Folie stretch i pudełka z wkładkami pakowane w kartonach z amortyzującymi wkładkami, które utrzymują szybę na miejscu.
Układy wydechowe
- Opakowania z tworzyw sztucznych dostosowane do nieregularnych kształtów układów wydechowych, co minimalizuje luzy wewnątrz opakowania.
- Folia bąbelkowa i pianka polietylenowa stosowane jako amortyzacja, aby zapobiec uszkodzeniom podczas transportu.
- Metalowe stojaki dla dużych lub specjalistycznych układów wydechowych stosuje się metalowe konstrukcje, które stabilizują element.
Zespoły reflektorów i oświetlenia LED
- Opakowania antystatyczne (ESD) chroniące przed uszkodzeniami wywołanymi wyładowaniami elektrostatycznymi.
- Wkładki amortyzujące z pianki polietylenowej i folii bąbelkowej zapewniają ochronę przed wstrząsami i wibracjami.
- Hermetyczne opakowania z torebkami osuszającymi, aby zapobiec uszkodzeniom od wilgoci, stosowane są wkładki z osuszaczem powietrza.
Koła i opony
- Osłony na opony – zazwyczaj wykonane z wytrzymałej folii lub tkaniny, chronią oponę przed uszkodzeniami i zabrudzeniem.
- Specjalne palety na koła umożliwiają stabilne i kompaktowe układanie kół jedno na drugim.
- Opaski zabezpieczające – stosowane do spinania zestawów opon, co ułatwia ich przenoszenie.
Systemy hamulcowe (tarcze i zaciski)
- Palety i wzmocnione kartony, aby zapewnić stabilność ciężkim komponentom, które mogą łatwo ulec uszkodzeniom mechanicznym.
- Folia bąbelkowa i pianki ochronne stosowane dla amortyzacji, szczególnie przy transporcie tarcz hamulcowych.
- Ochrona antykorozyjna – powłoki lub papiery antykorozyjne w opakowaniu, zabezpieczające elementy przed rdzewieniem.
Zestawy naprawcze i części zamienne
- Pudełka kartonowe z indywidualnymi przegródkami umożliwiają oddzielenie małych części, takich jak śruby czy uszczelki, co ułatwia organizację.
- Folia stretch i plastikowe wkładki – stosowane do zabezpieczenia mniejszych elementów i ich uporządkowania.
- Opakowania wielokrotnego użytku – w przypadku dostaw wewnętrznych lub na linie produkcyjne, zestawy naprawcze są często pakowane w trwałe pudełka z tworzyw sztucznych.
WYZWANIE #2
Bezpieczeństwo operacji i ochrona pracowników
Zarządzanie pakowaniem w automotive nie dotyczy tylko ochrony towarów, ale także poprawy bezpieczeństwa w operacjach logistycznych. Właściwie zaprojektowane opakowania mogą redukować ryzyko urazów pracowników magazynowych, eliminując nieergonomiczne manipulacje i nieodpowiednie rozwiązania opakowaniowe.
Standaryzacja wielkości opakowań
Modułowe opakowania o standaryzowanych wymiarach zmniejszają ryzyko wypadków przy pracy, ponieważ są one łatwiejsze do obsługi i układania. Dzięki temu można również zoptymalizować przestrzeń w magazynach oraz na liniach produkcyjnych.
Oznaczenia i systemy identyfikacji
Odpowiednie oznakowanie opakowań (np. kody QR, RFID) nie tylko zwiększa efektywność procesów, ale także umożliwia szybszą identyfikację towarów niebezpiecznych, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa w transporcie i magazynowaniu.
Z raportu opublikowanego przez OSHA (Occupational Safety and Health Administration) wynika, że około 25% wypadków przy pracy w przemyśle produkcyjnym jest spowodowanych nieodpowiednimi rozwiązaniami w procesie pakowania i magazynowania.
WYZWANIE #3
Efektywność dostaw i optymalizacja kosztów
Efektywność dostaw to jedno z kluczowych wyzwań w branży motoryzacyjnej. Optymalne pakowanie ma ogromny wpływ na koszty transportu, magazynowania oraz szybkość dostarczania komponentów do fabryk. Wzrost efektywności można osiągnąć poprzez:
Konsolidację opakowań
Dzięki standaryzacji oraz konsolidacji mniejszych komponentów w większe, modułowe opakowania, można maksymalnie wykorzystać przestrzeń ładunkową w ciężarówkach lub kontenerach, co zmniejsza liczbę potrzebnych transportów. Ograniczenie pustej przestrzeni w opakowaniach może zmniejszyć koszty logistyki o 10-20% .
Opakowania wielokrotnego użytku
W automotive coraz częściej stosuje się opakowania zwrotne, co zmniejsza koszty związane z utylizacją odpadów i ponownym zakupem materiałów opakowaniowych. W badaniu przeprowadzonym przez Automotive Logistics pokazano, że firmy motoryzacyjne, które wdrożyły opakowania wielokrotnego użytku, zredukowały koszty opakowań o 30% na przestrzeni 5 lat.
Zautomatyzowane systemy pakowania
Nowoczesne technologie, takie jak roboty pakujące, nie tylko przyspieszają cały proces, ale również eliminują błędy ludzkie, co pozwala na zachowanie ciągłości dostaw w wymagającym trybie Just-in-Time (JIT). Zastosowanie automatyzacji w pakowaniu może zwiększyć wydajność o 20-30%, zgodnie z danymi zebranymi przez Institute for Supply Chain Management.
WYZWANIE #4
Pakowanie a zrównoważony rozwój
Obecnie coraz większe znaczenie ma ekologiczne podejście do logistyki w branży motoryzacyjnej. Wykorzystanie opakowań wielokrotnego użytku, biodegradowalnych materiałów oraz optymalizacja ilości odpadów stały się standardem w wielu firmach. Wykorzystanie materiałów przyjaznych dla środowiska, takich jak tektura z recyklingu, kompozyty biologiczne czy tworzywa z odzysku, nie tylko obniża ślad węglowy firmy, ale również pozwala na oszczędności związane z odpadami. Przykładowo, General Motors wdrożył opakowania z tworzyw sztucznych pochodzących w 100% z recyklingu, co pozwoliło firmie zaoszczędzić około 10 mln USD rocznie.
Wymogi ekologiczne i regulacje Unii Europejskiej
Dyrektywy Unii Europejskiej nakładają na producentów motoryzacyjnych konkretne zobowiązania związane z minimalizacją odpadów i odpowiedzialnym wykorzystaniem materiałów. Kluczowe regulacje obejmują:
Dyrektywa 94/62/EC – dotycząca opakowań i odpadów opakowaniowych
Wymaga ograniczenia ilości i wagi opakowań oraz promowania materiałów nadających się do recyklingu. Przepisy te skłaniają producentów do korzystania z lżejszych i bardziej ekologicznych opakowań, a także do stosowania materiałów wielokrotnego użytku.
Dyrektywa 2008/98/EC – ramowa dyrektywa o odpadach
Wymaga stosowania zasady 3R (Reduce, Reuse, Recycle) – redukcji, ponownego użycia i recyklingu, co jest szczególnie istotne przy produkcji i pakowaniu elementów motoryzacyjnych. Motoryzacja jako sektor o dużym wolumenie transportu i logistyki zobowiązana jest do maksymalnego ograniczenia produkcji odpadów opakowaniowych.
Rozporządzenie REACH (Registration, Evaluation, Authorisation, and Restriction of Chemicals)
Zakazuje stosowania niektórych szkodliwych substancji chemicznych w materiałach opakowaniowych, co wpływa na wybór surowców stosowanych w pakowaniu. W odpowiedzi na te regulacje, producenci w branży motoryzacyjnej muszą projektować opakowania, które spełniają zarówno normy ekologiczne, jak i potrzeby ochronne.
Możliwe rozwiązania:
Stosowanie materiałów ekologicznych w pakowaniu
Aby spełnić wymogi ekologiczne, producenci wprowadzają opakowania z materiałów pochodzących z recyklingu oraz biodegradowalnych. Typowe materiały stosowane w ekologicznych opakowaniach to:
Tektura pochodząca z recyklingu
Jest używana w opakowaniach mniejszych komponentów, takich jak elektronika, elementy oświetleniowe i drobne części mechaniczne. Dzięki wysokiej dostępności tektura z recyklingu jest ekonomiczna i łatwa w utylizacji.
Alternatywne materiały wypełniające
Pianki, folie bąbelkowe czy wkładki z recyklingu są coraz częściej stosowane jako wypełniacze w miejscach, gdzie tradycyjne materiały, takie jak plastik, były dotąd standardem.
Biodegradowalne tworzywa sztuczne
Zastosowanie folii biodegradowalnych lub kompostowalnych materiałów zamiast tradycyjnych folii plastikowych zmniejsza ilość plastikowych odpadów opakowaniowych. Biodegradowalne folie stosowane są do pakowania komponentów, które muszą być zabezpieczone przed kurzem czy wilgocią, ale nie wymagają długotrwałej ochrony.
Biodegradowalne tworzywa sztuczne
Zastosowanie folii biodegradowalnych lub kompostowalnych materiałów zamiast tradycyjnych folii plastikowych zmniejsza ilość plastikowych odpadów opakowaniowych. Biodegradowalne folie stosowane są do pakowania komponentów, które muszą być zabezpieczone przed kurzem czy wilgocią, ale nie wymagają długotrwałej ochrony.
Optymalizacja opakowań pod kątem efektywności logistycznej i emisji CO₂
Dążenie do minimalizacji śladu węglowego skłania producentów do optymalizacji opakowań, tak aby efektywnie wykorzystywać przestrzeń transportową i zmniejszać liczbę potrzebnych przejazdów:
Redukcja objętości i masy opakowań
Dzięki innowacjom, takim jak modułowe opakowania dostosowane do kształtów komponentów, można ograniczyć pustą przestrzeń i zmniejszyć masę przesyłek, co pozwala na redukcję kosztów transportu i emisji CO₂.
Konsolidacja dostaw
W celu minimalizacji liczby transportów producenci stosują opakowania, które pozwalają na łatwiejsze grupowanie małych komponentów w jednym dużym opakowaniu zbiorczym, co zmniejsza liczbę przejazdów i ich wpływ na środowisko.
Opakowania wielokrotnego użytku
Zgodnie z dyrektywami unijnymi, wprowadzenie opakowań wielokrotnego użytku jest jedną z kluczowych metod ograniczenia odpadów. W branży motoryzacyjnej stosuje się opakowania zwrotne, które mogą być wykorzystywane wielokrotnie w obiegu między dostawcami a fabrykami.
Kontenery zwrotne i palety plastikowe – zamiast jednorazowych kartonów czy skrzyń, stosuje się wytrzymałe plastikowe kontenery, które mogą być wykorzystywane wielokrotnie. Pozwala to na redukcję kosztów i odpadu, a także zwiększa ochronę części podczas transportu.
System zarządzania opakowaniami zwrotnymi – firmy wprowadzają systemy monitorowania opakowań zwrotnych (np. przy pomocy RFID), co pozwala na kontrolowanie obiegu opakowań oraz minimalizowanie strat i uszkodzeń.
Pakowanie w branży automotive to znacznie więcej niż zwykłe zabezpieczenie produktów na czas transportu. Ma ono bezpośredni wpływ na jakość dostarczanych komponentów, bezpieczeństwo pracowników i towarów oraz efektywność całego łańcucha dostaw. Odpowiednie inwestycje w innowacyjne rozwiązania pakowania mogą przynieść firmom motoryzacyjnym nie tylko oszczędności, ale także poprawić ich ekologiczny wizerunek oraz przewagę konkurencyjną.
Naszymi klientami są między innymi:
- Lakiernie samochodowe
- Producenci komponentów
- Dystrybutorzy części samochodowych
Specjalizuje się w sprzedaży pianki PE i folii pęcherzykowej, skutecznie odpowiadając na potrzeby klientów z branży opakowaniowej. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, znajomości rynku i umiejętnościom negocjacyjnym potrafi tworzyć dopasowane oferty i budować trwałe relacje biznesowe. Prywatnie pasjonat koszykówki, która uczy go zespołowego podejścia i konsekwencji w działaniu.