Cena!
To pierwsze, co przychodzi do głowy większości osób, które porównują oferty materiałów opakowaniowych. Szczególnie, że koszt opakowania to niewielki procent całkowitych kosztów produkcji i wysyłki, więc po co wgryzać się w temat? Karton to karton, taśma to taśma, a folia to folia. Patrząc takimi kategoriami, rzeczywiście – najtaniej będzie najlepiej. Dlatego w większości przypadków porównywanie oferty to porównywanie cen.
Okazuje się jednak, że materiały opakowaniowe wpływają na wydajność pracy magazynu, czy na poziom reklamacji spowodowanych uszkodzeniami paczki w transporcie. Podchodząc do tematu kompleksowo, okazuje się, że cena to nie jedyna część kosztów przeznaczonych na pakowanie. Wg badań Macfarlane Packaging – amerykańskiej firmy specjalizującej się w logistyce, 90% kosztów operacji pakowania to ukryte koszty, które są również kosztami dla środowiska. Dlatego warto pochylić się nad tematem.
Cena? Czy zawsze najtańsze jest najlepsze?
Jak wspominaliśmy wyżej, oczywiście, cena jest jednym z pierwszych kryteriów, na które większość osób zwraca uwagę. Ale czy zawsze powinna być decydująca? Niejednokrotnie najniższa cena oznacza kompromis w jakości. W przypadku materiałów opakowaniowych, takich jak folia bąbelkowa czy pianka PE, niższa jakość lub niedopasowanie rodzaju folii do produktu może prowadzić do uszkodzenia towaru, co ostatecznie generuje dodatkowe koszty. Można kupić folię B1 zamiast B3 czy B4. Jednak co z tego, jeśli nie zabezpieczy odpowiednio naszej przesyłki? Na rynku nie brakuje także po prostu materiałów opakowaniowych niższej jakości, a np. złej jakości folia bąbelkowa może stracić swoje powietrze, a co za tym idzie, traci swoje właściwości. Tyczy się to również innych materiałów – słaby karton łatwo się przedziera, tania i źle dobrana taśma odklei się zanim paczka dotrze do klienta.
Nawet jeśli przeprosisz za błąd, wymienisz towar, to niestety niesmak często zostaje. I zostają koszty, które znów musisz ponieść – wymiana towaru, nierzadko utylizacja uszkodzonego produktu, ponowne pakowanie, koszty pracowników, ponowna wysyłka, czy nawet zwrot za zamówienie.
Zainwestowanie w odrobinę droższe, ale sprawdzone i mocne jakościowo materiały opakowaniowe, zapewni ochronę wysyłanej paczki, a Ciebie uchroni przed wieloma kosztami związanymi z jej uszkodzeniem oraz nieprzychylnymi opiniami konsumentów.
Jakość materiałów – co kryje się za specyfikacjami?
Powyższe dywagacje doprowadzają nas same przez się do poruszenia kwestii jakości. Nie wszystko, co błyszczy, jest złotem, i to samo można powiedzieć o materiałach opakowaniowych. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na specyfikacje techniczne i dokładnie zrozumieć, co one oznaczają.
W przypadku folii bąbelkowej, grubość folii, wielkość bąbelków i rodzaj surowca mają ogromne znaczenie. Pianka PE może różnić się pod względem gęstości, elastyczności oraz odporności na wilgoć. Taśma różni się długością, szerokością, ale również klejem, a ten różnie zachowuje się w zależności od warunków. Zdarzają się przypadki, gdzie to, co tanie nie przyniesie długofalowej oszczędności. Szczególnie, gdy materiał nie trzyma dobrze i trzeba paczkę bardziej zabezpieczyć.
- Tak bywa z cienką folią stretch, która niedostatecznie się rozciąga i przy tym rozrywa, więc musimy ładunek owinąć parę razy zamiast raz.
- Złej jakości karton trzeba owinąć taśmą kilka razy, żeby nic z niego nie wypadło
- Słabo klejąca taśma potrzebuje kilku okrążeń, żeby trzymała się odpowiednio.
Wynika z tego, że pozornie na początku oszczędzamy kilka złotych, ale ostatecznie zużywamy więcej materiału, więcej nerwów i więcej czasu nam to zajmuje.
Ostatecznie oszczędność szybko znika.
A przecież w koszcie opakowania skrywa się czas pakowania, dlatego trzeba ostatecznie przy wyborze oferty doliczyć również pracę magazyniera, który paczkę przygotuje, złoży opakowanie i całość zapakuje.
Zaproponowaliśmy mu wówczas zamianę dwóch stosowanych materiałów na jeden – laminat z folii pęcherzykowej i pianki polietylenowej. Dzięki temu skrócił on czas pakowania, zmniejszył powierzchnię magazynową wykorzystywaną pod składowanie materiałów opakowaniowych oraz co istotne – materiał ułatwiał recykling, gdyż jest jednorodny pod tym względem."
Zrównoważony rozwój – czy dostawca idzie z duchem czasu?
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej, coraz więcej firm poszukuje zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych. Zwróć uwagę, czy dostawca oferuje materiały opakowaniowe, które są przyjazne dla środowiska. Czy wykorzystuje surowce pochodzące z recyklingu? Firmy, które stawiają na ekologię, mogą zyskać nie tylko zaufanie klientów, ale także przewagę konkurencyjną.
Jednak nie zawsze to, co wydaje się być eko, w rzeczywistości takie jest. I odwrotnie.
W praktyce coraz więcej plastikowych opakowań, w tym folii bąbelkowej, faktycznie podlega recyklingowi.
Jak wiadomo nie wszystkie paczki da się zabezpieczyć materiałami typu skropak, papier czy wełna drzewna, które od razu kojarzą nam się z ekologicznym pakowaniem. Niektóre produkty wymagają naprawdę solidnej ochrony, aby mogły bez szwanku dotrzeć do odbiorcy. W tym wypadku folia bąbelkowa może okazać się najlepszym wyborem.
Firmy, korzystające na co dzień z opakowań z folii bąbelkowej, mogą zapewnić sobie odbiór odpadów. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwy jest zwrot folii pęcherzykowej do ponownego wykorzystania lub recyklingu. Dlatego śmiało możemy stwierdzić, że nasza folia bąbelkowa może być eko. Do produkcji używamy 20% regranulatu, co promuje zrównoważone praktyki produkcyjne. Wystarczy wykorzystać właściwe rozwiązania recyklingowe, by przyczynić się do ochrony naszej planety.
Warto zwracać uwagę na to, czy produkty, które kupujemy do firmy są w 100% recyklingowalne, czy jest może tworzone z mieszanek, których zrecyklingować nijak się nie da.
Działanie na korzyść środowiska to również redukcja kosztów, które na nie wpływają:
- zmniejszenie liczby uszkodzeń i zwrotów to zmniejszenie emisji CO2
- innowacyjne opakowania, czy dobrze zoptymalizowany proces pakowania, który zmniejsza koszty operacyjne
- bezpapierowa administracja – od zamówień, po fakturowanie, obniża koszty i poprawia ślad węglowy
Warunki współpracy – co jesteś w stanie wynegocjować?
Cena i jakość to jedno, ale warunki współpracy to zupełnie inny aspekt, który często jest pomijany. Jakie są terminy płatności? Czy dostawca oferuje elastyczność w zamówieniach? Jakie są warunki zwrotów i reklamacji? Zrozumienie tych kwestii na początku współpracy może zapobiec wielu problemom w przyszłości.
Oszczędzanie na czym się da i kupowanie od różnych dostawców byle w najniższej cenie też nie zawsze ma sens. Poza doliczeniem ceny za dostawę, musimy wziąć pod uwagę czas, który potrzebny jest na szukanie najtańszych produktów. To też kosztuje, a często o tym zapominamy. Nie bez powodu jesteśmy więcej niż producentem opakowań, bo kompleksowo zaopatrujemy naszych klientów w szereg materiałów, które są niezbędne w procesie pakowania.
Dlatego warto negocjować warunki umowy, nie tylko cenę. Spróbuj uzyskać lepsze warunki płatności lub elastyczność w zamówieniach, co może być kluczowe w okresach wzmożonego popytu, a także weź pod uwagę, czy masz możliwość zamawiania wielu produktów od jednego dostawcy.
Opinie i referencje – co mówią inni?
Porównujesz oferty? W erze Internetu łatwo jest znaleźć opinie o każdym dostawcy, o każdym produkcie. Jednak nie ograniczajmy się tylko do recenzji w Internecie. Zapytaj o referencje inne firmy z Twojej branży. Opinie od realnych klientów mogą być bardziej wartościowe niż jakiekolwiek dane dostępne online.
Wsparcie i obsługa klienta – czy dostawca będzie z Tobą na każdym kroku?
Jednym z często pomijanych aspektów przy porównywaniu ofert jest poziom obsługi klienta. Czy dostawca oferuje wsparcie, dzieli się wiedzą? Jak szybko reaguje na zapytania i reklamacje? W przypadku problemów z jakością materiałów, sprawna i efektywna obsługa klienta może zaoszczędzić wiele stresu i pieniędzy.
Dodatkowo dostawca, który ma doświadczenie może podzielić się z Tobą swoją wiedzą dotyczącą także Twojej branży i podpowiedzieć, w jaki sposób możesz realnie zoptymalizować koszty np. poprzez mniejsze lub większe zmiany systemu pakowania.
Dlatego sprawdź, jak działa obsługa klienta u różnych dostawców, zanim zdecydujesz się na długoterminową współpracę. Możesz uniknąć wielu problemów, testując obsługę przed podpisaniem umowy, czy przed dokonaniem zakupu.
Podsumowanie
Porównywanie ofert to przemyślana analiza. Cena jest ważna, ale jakość, zrównoważony rozwój, warunki współpracy, innowacyjność oraz obsługa klienta są równie istotne. Podejmując decyzję, warto spojrzeć na ofertę całościowo, zwracając uwagę na każdy z tych elementów. Krótko mówiąc – zrozumienie procesu pakowania pomoże Ci wpłynąć na jego optymalizację. W Mac-Graf doskonalimy procesy pakowania w wielu branżach i wiemy, że odpowiednie dobranie opakowań pozwala wyizolować ukryte koszty, które mocno wpływają na większość operacji pakowania.
- koszty przechowywania
- transportu
- zwrotów
- reklamacji
- administracyjne
- wpływ na produktywność pracowników
- oraz ostateczne doświadczenie klienta ze współpracy